Nieuwtjes over projecten en meer

Kien in het nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Lees dan hier meer over diverse projecten van Kien Communicatie.

Strategische communicatieaanpak voor arbeidsmarktkrapte

De gemeente Arnhem heeft een grote opgave op het gebied van de arbeidsmarkt. De krapte in sectoren als energie, ICT, techniek, zorg, onderwijs en kinderopvang vraagt om een gerichte en gedragen aanpak. Vanuit de ‘participatiestrategie’ staat een actieve samenwerking met betrokken partijen centraal. Het plan is veelomvattend en de stakeholders zijn ook niet voor iedere beroepsgroep gelijk. Daarom heb ik geadviseerd om een overall strategie te bepalen en vervolgens per beroepsgroep en per project de communicatieaanpak in beeld te brengen. Ik ben gestart met een werksessie om samen met de diverse projectleiders de interne en externe stakeholders in kaart te brengen: wie zijn betrokken of willen we betrekken? en welke participatierol hebben ze? In een strategisch plan is verder uitgewerkt hoe per opgave doelgericht en in co-creatie meer de samenwerking kan worden gezocht en iedereen zich committeert aan het project. Voor de energie-opgave heb ik dit verder uitgewerkt in een communicatiekalender. Hierdoor kan ook doelgerichter gecommuniceerd worden.

Intern strategisch communicatieplan voor 1Stroom

De ambtelijke organisatie van de gemeenten Duiven en Westervoort werkt al ruim vijf jaar vanuit 1Stroom. De gemeenten zijn zelfstandig met ieder een eigen gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders. De organisatie wil meer aandacht voor de interne communicatie en hierin minder ad hoc werken. Een strategisch plan helpt om richting te geven aan de interne communicatie. Binnen het team was onvoldoende tijd om hiermee aan de slag te gaan, dus mocht ik met deze mooie opdracht aan de slag. Tijdens de opdracht is nauw samengewerkt met de senior communicatieadviseur en is haar kennis en input meegenomen in het plan. Het resultaat is een strategisch plan, waarin de strategie ook is vertaald in communicatieacties. Waar nodig zijn aanvullingen en verbeterpunten genoemd op de huidige interne communicatiemiddelen, die ingezet kunnen worden om de communicatiedoelstellingen te bereiken.